Koronawirus pokrzyżował niejednym plany na szczęśliwe wakacje w tym roku. Wiele znacznie wcześniej zaplanowanych i opłaconych wycieczek zostało odwołanych przez organizatorów, na co wczasowicze nie mieli żadnego wpływu. Również i sami turyści nie byli chętni do opuszczania swojego bezpiecznego gruntu i odwiedzania miejsc o wiele bardziej dotkniętych epidemią.

Do tej pory można było odstąpić od umowy za wykupioną przez nas wycieczkę przed rozpoczęciem imprezy turystycznej w przypadku zaistnienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie. Skorzystanie z tego uprawnienia otwierało drogę do żądania zwrotu dokonanych wpłat bądź vouchera do wykorzystania u danego organizatora imprezy turystycznej.

Co jednak, jeżeli pomimo naszych uprawnień nie udało się odzyskać wpłaconych pieniędzy? Nie jest w końcu regułą, że zgłoszone żądanie zwrotu uiszczonych środków zostaje niezwłocznie wcielone w życie.

Od niedawna z pomocą przychodzi tzw. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, którego zadaniem jest umożliwienie podróżnym zwrotu środków za wycieczki odwołane z powodu koronawirusa. Do ubiegania się o zwrot uprawnieni są podróżni, którzy do tej pory nie otrzymali żadnej rekompensaty za imprezę odwołaną z powodu pandemii, a więc nie otrzymali zwrotu środków od organizatora, nie otrzymali w zamian vouchera, nie skorzystali z procedury „chargé back”, nie otrzymali w zamian innej imprezy i nie odebrali gotówki od agenta lub organizatora.  

Składanie wniosków jest możliwe jedynie przez system teleinformatyczny. Aby uzyskać zwrot środków należy założyć konto w portalu prowadzonym przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, pod adresem www.tfg.ufg.pl. Wniosek dostępny jest wyłącznie na koncie użytkownika. 

W razie wątpliwości, zapraszam do kontaktu. 

Katarzyna Małosek – Makarczuk

Adwokat

Stan prawny:

08.10.2020r.